زیبایی و سلامتی پوست فقط به DNA مربوط نمی شود..
در واقع عادات روزانه شما تأثیر زیادی بر آنچه در آینه می بینید دارد. اما بسته به نظرات محصولاتی که می خوانید یا پزشکانی که مشورت می کنید ، نظرات خیلی متفاوت گیج کننده ای در مورد باید ها و نباید های پوستی وجود دارد ، از جمله نحوه مرطوب کردن و نحوه محافظت از خود در برابر اشعه ماوراء بنفش. در آخر ، مراقبت از پوست شما فقط منحصر و خاص شما است.

نکات مراقبت از پوست خود را شامل سه مرحله اصلی در نظر بگیرید:
پاکسازی - شستن صورت
تقویت - متعادل کننده پوست
رطوبت رسانی - مرطوب کننده و نرم کننده پوست

هدف از هر روتین  مراقبت از پوست این است که رنگ چهره خود را تنظیم کنید تا پوست، در بهترین حالت خود باشد و همچنین مشکلاتی را که می خواهید روی آن تمرکز کنید را پیدا کرده و مورد هدف قرار دهید.
همانطور که پوست شما با افزایش سن تغییر میکند ، محصولات شما نیز تغییر خواهند کرد. با این حال ، اجازه دهید این سه مرحله به روتین دائمی شما تبدیل شود که پوست شما را تقویت کند و بنیه پوستی را محکم کند.

به پوست خود زمان بدهید
دکتر راشل ، متخصص پوست منهتن در گروه پوست شوایگر می گوید: "علم پشت صحنه تولید محصولات مراقبت از پوست راه طولانی را طی کرده است ، اما هنوز چیزی به عنوان یک راه حل فوری وجود ندارد، شما به زمان نیاز دارید تا نتیجه گیری کنید."
 او میافزاید: "نتایج تنها با استفاده مداوم قابل مشاهده است." به طور کلی ، زمان استفاده از محصولات پوستی حداقل شش هفته ، به صورت یک یا دو بار در روز ، برای مشاهده تفاوت مورد نیاز است.
............................................

  1. پاکسازی
دکتر کارلوس چارلز متخصص پوست در نیویورک می گوید: " شستن صورت اصلی ترین و اساسی ترین مرحله هر روال عادی است. پوست ما هر روز با آلاینده های محیطی ، خاک و عوامل دیگر در تماس است که باید به آرامی از بین بروند." دو بار در روز ، صبح و شب ، صورت خود را بشویید تا از انسداد منافذ ، تیرگی ، لک و آکنه جلوگیری شود.

پاک کننده مناسب پوست خود را بیابید
یک شوینده مناسب و خوب ،شوینده ایست که بدون از بین بردن چربی های  ضروری و طبیعی ، پوست شما را تمیز می کند.
با اسکراب های لایه بردار دوست باشید (بشرط.. هفته ای یکبار استفاده کنید) ولی از پوسته گردوی خرد شده یا مواد ساینده دوری کنید.

غیر کومدوژنیک دقیقاً به چه معناست؟
این اصطلاح اغلب در برچسب محصولات ظاهر می شود و توسط متخصصان مراقبت از پوست استفاده می شود ، اما همیشه به زبانی ساده و واضح تعریف نمی شود.
در اینجا یک توضیح کوتاه وجود دارد: اگر یک محصول ادعا می کند که کمدوژنیک نیست به این معنی است که نباید منافذ پوست را مسدود کرده یا باعث ایجاد آکنه شود ، چه با انسداد پوست ، انسداد غدد یا تحریک فولیکول مو. با این حال ، این ادعا توسط F.D.A تنظیم نمی شود و بسیاری از شرکت ها آزمایش های داخلی خود را برای تعیین اینکه آیا یک محصول باید کمدوژنیک در نظر گرفته شود یا خیر ، انجام می دهند. (برخی از ترکیبات رایج کمدوژنیک عبارتند از روغن نارگیل و کره کاکائو.) به طور معمول ، هرچه مواد تشکیل دهنده یک محصول کمتر باشد ، تشخیص اینکه آیا واکنشی ایجاد می کند یا خیر آسان تر است.
......................................................
  1. تونر
در دهه 80 تونر: " یک محصول مبتنی بر الکل بود که برای خشک کردن پوست چرب و از بین بردن آلودگی های پس از پاکسازی استفاده می شد." ولی فرمول های امروزی تکامل یافته اند. تونر را به عنوان مکمل در نظر بگیرید ، این مایع سبک مواد مغذی مورد نیاز پوست را به آن را می رساند و به سایر محصولات روتین شما کمک می کند تا بهتر جذب شوند .
جردانا متیولی ، از متخصصین زیبایی شهر نیویورک ،استفاده از تونر را اختیاری می داند و میگوید : " تونر می تواند راه خوبی برای رساندن مواد خاصی به پوست باشد که ، ممکن است در سایر محصولات مراقبتی پوست وجود نداشته باشید با استفاده از آن  یک لایه دیگر برای بازسازی پوست اضافه کنید."

روش کاربرد سنتی این است که یک پد پنبه ای را اشباع کرده و آن را روی صورت خود بکشید. اما ، باعث اسراف آن میشود.
استفاده از تونر با دستان تمیز کارآمدترین است. فقط چند قطره در کف دست خود بریزید ، سپس آن را اعمال کنید. بیشتر تونرها را می توان صبح و شب استفاده کرد. در اینجا به برخی از عناصر قهرمان اشاره شده است:
آلفا و بتا هیدروکسی اسیدها
به آرامی سلول های مرده پوست را از بین می برند که باعث انسداد منافذ پوستی میشوند، پوست آسیب دیده از آفتاب را بهبود بخشیده و تیرگی و لک ها را به حداقل می رسانند.
اسید هیالورونیک (برای افزایش آبرسانی)
دهیترتگی را مهار می کند و پوست را پرمی کند که برای درمان ظریف خطوط ریز بهترین درمان است.
گلاب و چای سبز
برای تسکین سوزش و کاهش قرمزی با اثر ضد التهابی.
ویتامین E و C
برای مقابله با رادیکال های آزاد، که روزانه در مقابل آنها قرار میگیریم و پوست را پیر و خسته می کنند، عمل می کنند.
..................................................
  1. سرم
به بیان ساده ، سرم ها متحدان قوی پوست هستند. این اکسیرها مملو از دوزهای غلیظ مواد فعال ، می توانند تعدادی از مشکلات را از لکه های تیره گرفته تا چین و چروک ها کاهش دهند.
دکترماتیولی می گوید: "حتی اگر هیچ مشکل خاصی ندارید ، همه پوست ها هر روز صبح به یک سرم آنتی اکسیدانی عمومی احتیاج دارند ، تا در برابر آلودگی ها و عوامل مخرب دیگر روزانه ، محافظت شوند." در حالی که " گزینه های بی شمار " برای برای انتخاب سرم وجود دارد.

انواع سرم را با توجه به نیاز پوستی خود بشناسید و درست انتخاب کنید:

اسید هیالورونیک
برای آب رسانی و تقویت عملکرد سد (لایه بالایی پوست شما) برای جلوگیری از از دست دادن رطوبت.
ویتامین C به روشن شدن پوست کدر و کاهش لکه های تیره با استفاده مداوم کمک می کند.

رتینول ، ویتامین B3 ، پپتیدها
برای تحریک تولید کلاژن و الاستین ، پروتئین هایی در بدن که به جهت جلوگیری از افتادگی پوست و رفع خطوط پوستی کمک می کنند را افزایش می دهد.

گوگرد کلوئیدی ، نیاسینامید
با کاهش التهاب ، قرمزی و تحریک پوست را آرام می کند و آکنه را با اثرات ضد میکروبی خود بهبود می بخشد.

نکات مفید
  • اگر چندین نگرانی دارید ، ممکن است بخواهید از چند سرم مختلف استفاده کنید. کافی است ترکیبی را که توسط متخصص پوستتان تجویز شده، استفاده کنید تا از هرگونه واکنش احتمالی جلوگیری کنید.
  • برای صرفه جویی در وقت ، سعی نکنید سرم را با مرطوب کننده خود مخلوط کنید. دکتر نظریان می گوید: "این امر توانایی جذب موثر سرم را کاهش می دهد." "محصولات باید یک به یک اعمال شوند."
  • همه سرم ها با فرکانس یکسان استفاده نمی شوند.  برخی از ترکیبات بهتر است هنگام خوابیدن در شب استفاده شوند. به عنوان مثال: "رتینول ها در برابر آفتاب پایدار نیستند و در صورت استفاده در روز تجزیه می شوند."
  • نتیجه نهایی: دستورالعمل برچسب را با دقت بخوانید.
...................................

  1. مرطوب کننده
اساسی ترین عملکرد مرطوب کننده ، آبرسانی و نرم شدن پوست است. دکتر چارلز توضیح می دهد: "در اصل ، مرطوب کننده ها از جلوگیری از دست دادن آب پوست ،از طریق لایه های بیرونی پوست جلوگیری می کنند." آنها همچنین می توانند روغن های مورد نیاز طبیعی و سایر اجزای سازنده داخل پوست مانند سرامیدها را تکمیل کنند. " مرطوب کننده محصولی است که پزشکان توصیه می کنند در تمام طول سال ، برای انواع پوست استفاده شود.
دکتر نظریان تاکید می کند: "پوست به طور طبیعی با افزایش سن توانایی حفظ رطوبت خود را از دست می دهد ،" و فعالیت های روزانه مانند شستشو می تواند چربیهای طبیعی را از بین ببرد.

نحوه انتخاب مرطوب کننده
ماتیولی می گوید: "همه به رطوبت احتیاج دارند ، اما بافت مرطوب کننده شما بسته به نوع پوست شما متفاوت خواهد بود."

تفاوت کرم روز و شب
کرم های روز دارای خاصیت محافظت از پوست شما در برابر عوامل محیطی هستند که هنگام خروج از خانه با آنها روبرو خواهید شد، بسیاری از آنتی اکسیدان ها برای به حداقل رساندن رادیکال های آزاد ناشی از آلودگی و کرم های ضد آفتاب برای محافظت از شما در برابر اشعه ماوراء بنفش وجود دارد. آنها معمولاً قوام سبکی دارند.
از طرف دیگر ، کرم های شبانه تمرکز خود را بر روی ترمیم هرگونه آسیبی می گذارند که ممکن است با ترکیباتی مانند رتینول برای افزایش گردش خون و مقابله با لکه های تیره ایجاد کنید. این کرم ها همچنین سطح رطوبت را با نرم کننده هایی که اغلب بافت غلیظ دارند  ایجاد می کنند ، و لایه های پوست را پر می کنند.

کرم دور چشم
آیا می توانید بدون کرم دور چشم زنده بمانید؟
بله ، حتما!!
اما اگر نگرانی خاصی دارید - مانند رنگدانه ، خشکی یا پف - ممکن است بخواهید یکی را امتحان کنید. دکتر می گوید: "پوست اطراف چشم بسیار نازک و ظریف است و نسبت به سایر نواحی بیشتر به مواد محرک واکنش نشان می دهد." بنابراین ، متخصصان پوست معمولاً یک کرم دور چشم را توصیه می کنند که حساسیت بالقوه را در نظر گرفته و غلظت بیشتری از مواد فعال را تحمل کند. "
ماتیولی می گوید: برای کیسه های زیر چشم و التهاب ، کافئین ، پپتیدها و هیالورونیک اسید می تواند آرامش بخش باشد. او می گوید: "حلقه های تیره می تواند به دلیل رگهای قابل مشاهده یا تغییر رنگ واقعی در رنگ های تیره پوست باشد." "به دنبال مواد روشن کننده مانند ویتامین C ، کوجیک اسید و نیاسینامید باشید."

نکته : برای جلوگیری از هرگونه سوزش چشم ، از رتینول های قوی (که می توانند سوزش و قرمزی ایجاد کنند) و عطر خودداری کنید.
..................................................
  1. ضد آفتاب
همه متخصصانی که با آنها مشورت کردیم به اتفاق آرا در یک مورد توافق کردند: این که کرم ضد آفتاب مهمترین محصول مراقبت از پوست است.
 دکتر چارلز خاطرنشان می کند: "این به عنوان بخشی از روتین شما در طول سال بسیار مهم است." "استفاده روزانه و مداوم از کرم های ضد آفتاب به جلوگیری از ایجاد خطوط و چروک های ظریف ، نقص های بافتی و تغییرات در ظاهر منافذ در طول زمان کمک می کند. مهمتر از همه ، استفاده روزانه از کرم های ضد آفتاب می تواند به جلوگیری از ایجاد برخی سرطان های پوست کمک کند. "
متخصصان توصیه می کنند از مرطوب کننده روزانه با SPF طیف وسیع حداقل 30 استفاده کنید.

رمزگشایی فرمولهای ضدآفتاب
بحث های زیادی در مورد اینکه کدام ضد آفتاب ها برای پوست شما بهترین و ایمن تر هستند وجود دارد. شما دو نوع ماده در فرمول دارید:
مواد شیمیایی مانند اکسی بنزون ​​و اکتینوکسات که برای مقابله با آسیب اشعه ماوراء بنفش جذب پوست شما می شوند.
مزایا : سبک ، کاربرد آسان و شفاف بر روی پوست.
معایب : می تواند باعث تحریک و ایجاد واکنش در افرادی شود که دارای پوست حساس هستند ،شوند.
برخی از ترکیبات مانند اکسی بنزون ​​نگرانی های سلامتی را افزایش داده و دارای رتبه "خطر بالا" در پایگاه داده لوازم آرایشی پوست عمیق گروه کار محیط زیست هستند.
مواد فیزیکی مانند دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی که در بالای پوست شما قرار گرفته و باعث انحراف یا جلوگیری از ورود اشعه ماوراء بنفش به بدن شما می شود.
مزایا : خطر بسیار کمی برای تحریک یا نگرانی های مربوط به سلامتی وجود دارد.
معایب : اغلب رنگ سفید یا خاکستری را روی پوست می گذارند ، به ویژه در افرادی که رنگ پوست آنها تیره تر است.
نکته: دکتر چارلز می گوید: "من معمولاً از استفاده از کرم های ضد آفتاب که حاوی ترکیبی از اجزای مسدود کننده فیزیکی و شیمیایی هستند حمایت می کنم." "اینها از هر دو اشعه UVA و UVB محافظت می کنند و معمولاً هیچ بقایایی قابل مشاهده ایجاد نمی کنند."

برنامه ضد آفتاب 101
به گفته دکتر نظریان ، این قاعده کلی خود را در نظر بگیرید: «30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب ، کرم ضد آفتاب بزنید و حداقل هر دو ساعت یکبار از آن استفاده کنید. کرم های ضد آفتاب شیمیایی باید مستقیماً روی پوست تمیز استفاده شوند ، در حالی که مسدود کننده های فیزیکی را می توان آخرین بار در روتین مراقبت از پوست خود استفاده کرد ، اما قبل از استفاده از آرایش. حدود دو قاشق غذاخوری ضد آفتاب برای پوشاندن صورت و نواحی در معرض بدن مناسب است."
...................................................

هر گونه سوال؟
آیا ماسک های صورت ارزش همه را دارند؟
گفتن اینکه ماسک های صورت اخیراً رواج پیدا کرده اند کمی دست کم گرفته نمی شود - Sephora بیش از 400 نوع دارد (و 60 نوع از آنها در چند ماه گذشته عرضه شده است). دکتر جاشوا زایکنر ، متخصص پوست شهر نیویورک می گوید: ماسک ها "درمان های متمرکز برای حل مسائل خاص ارائه می دهند." دکتر نازاریان خاطرنشان می کند: اما ماسک ها برخلاف تونر یا سرم ، مواد را در حالت انسداد به بدن می رسانند که به جذب موثرتر مواد کمک می کند.

ماسک های ورقه ای:
"اینها در درجه اول آبرسان هستند. داشتن مواد اشباع شده بر روی پوست به این روش انسدادی از ورود هوا جلوگیری می کند و در مدت زمان کوتاهی جذب بالاتری خواهید داشت. من همیشه توصیه می کنم اینها را در یخچال نگه دارید تا از مزایای ضد التهابی نیز برخوردار شوید. "

ماسک های خواب یا ماسک های شب:
"ماسک های شبانه بافت ضخیم تری خواهند داشت و به شما کمک می کند تا مواد تشکیل دهنده ای را که زیر آن قرار داده اید به دام بیندازید. آنها برای پوستهای مسن یا پوستهای بسیار خشک ایده آل هستند. "
ماسک های خاک رس یا گل:
"این ماسک ها چربی را جذب می کنند و می توانند یک لایه برداری ملایم داشته باشند - بنابراین برای مناطق چرب عالی هستند. هر چند لازم نیست آن را روی کل صورت خود قرار دهید. می توانید فقط چند منطقه را هدف قرار دهید. در واقع ، من ماسک چندگانه را دوست دارم: استفاده از خاک رس در ناحیه T و یک لایه مرطوب کننده در همه جای پوست. "

نکته :
ماسک را بعد از سرم اما قبل از مرطوب کننده بمالید ، مگر اینکه یک ماسک شبانه باشد که می تواند جایگزین مرطوب کننده شب شما شود. دکتر می گوید ، مانند هر محصولی که برنامه معمول شما را تکمیل می کند ، باید از ماسک ها در حد اعتدال استفاده کنید - حداکثر هفته ای یک بار برای جلوگیری از هرگونه سوزش.

در اینجا چند مورد توصیه می شود:
روتختی: کمی پارچه تمیز (100 درصد پنبه) و پاک کننده ملایم ممکن است تنها چیزی باشد که برای داشتن پوستی صاف به آن نیاز دارید. برای جلوگیری از هرگونه باکتری ، هر روز از یک پارچه تازه استفاده کنید.
نور درمانی LED: بسیاری از دستگاه ها چندین چراغ رنگی را در یک چوب ترکیب می کنند ، بنابراین می توانید جلسه خود را سفارشی کنید. رنگ قرمز را برای تحریک تولید کلاژن و الاستین و کاهش التهاب روشن کنید. آبی برای از بین بردن باکتری های ایجاد کننده آکنه و قرمزی ؛ و زرد برای یکنواخت کردن بافت پوستی شما.
امواج ریزجریان: یک جریان کم سطح ، امواج را از طریق پوست می فرستد تا ماهیچه های صورت را سفت کرده .
لیزر فرسایشی غیرقطعی: پرتوهای نور به پوست نفوذ می کنند (ایجاد حس گرم ، اما سوزاننده) برای ایجاد اختلال در سلولی ، که روند طبیعی درمان بدن را برای مبارزه با خطوط و چین و چروک ها آغاز می کند.
.....................................
  1. روغن صورت چیست؟
روغنهای گیاهی صورت که به عنوان یک روش خالص و طبیعی برای بهبود پوست شما معرفی می شوند که اخیراً با عصاره های تازه گیاهی و مزرعه ای تزریق شده اند اخیراً به بازار اصلی سرازیر شده اند. با این حال ، اغلب متخصصان هنگام تجویز خود احتیاط می کنند ، زیرا همه روغن ها به یک اندازه تولید نمی شوند. دکتر نظریان می گوید: "توصیه می کنم از روغن های ضروری یا عطرهای اضافه شده که احتمال تحریک پوست را افزایش می دهند خودداری کنید."

چهار نوع روغن صورت:
رطوبت دهی شدید بدون ایجاد بقایای چربی. (به دنبال روغن ماراکوجا باشید.)
رنگ پوست خود را روشن و یکدست کنید. (به دنبال روغن زیتون باشید.)
باکتری ها را از بین می برد و پوست مستعد آکنه را تسکین می دهد. (به دنبال روغن مارولا باشید.)
پوست قرمز ملتهب و ملایم را کاهش دهید و علائم روزاسه را تسکین دهید. (به دنبال روغن گل رز باشید.)

نحوه و زمان استفاده از روغن:
اکثر روغن های صورت را می توان دو بار در روز ، صبح و شب استفاده کرد. آنها باید بعد از سرم و ژل صورت ، اما قبل از کرم ها و لوسیون های شما استفاده شوند. به اندازه یک سکه از روغن را بین کف دست خود پخش کنید و آن را بمالید و قسمت های بیرونی صورت را هدف قرار داده و سپس به سمت مرکز ، اطراف چشم ها ، بینی و لب ها بکشید.

وقتی پوست من تحریک می شود چه کنم؟
در بسیاری از موارد ، سوزش پوست ، از آکنه گرفته تا اگزما ، را می توان در عادت های بیش از حد غیرعادی جستجو کرد. "متأسفانه ، بسیاری از کارهایی که من انجام می دهم این است که مردم را از استفاده بیش از حد از محصولات به پوست سالم بازگردانم
پاک کردن پاک کننده ها ، مواردی که بیش از حد لایه برداری می کنند یا حاوی مواد حساس کننده هستند که آنها را به عنوان پایه ای برای پوست سالم استفاده می کردند ، اما آنها را دورتر کرد. دور از آن ، "هولی می گوید. برای بازگشت پوست به حالت اولیه ، او داروهای جامع زیر را پیشنهاد می کند:
آب سرد را روی نقاط نبض خود مانند مچ دست خود بمالید تا دمای داخلی بدن را کاهش دهید ، که باعث آرامش پوست شما نیز می شود.
برای از بین بردن التهاب از ماسک بلغور جو دوسر استفاده کنید. جو دوسر خشک شده را با چند قاشق آب مخلوط کنید. این خمیر را روی پوست خود بمالید و بگذارید بماند تا نیمه خشک شود ، سپس آن را بشویید.
از چای سبز سرد و خیس خورده به عنوان آبکشی که به صورت خود می پاشید ، استفاده کنید.
هولی می گوید: پلی فنول موجود در چای سبز ، "آرامش بخش فوری" است.
طب سوزنی را برای بهبود گردش خون ، هضم و ایمنی در داخل بدن امتحان کنید ، که همه آنها از پوست سالم در خارج پشتیبانی می کند. هولی در ابتدا درمانهای هفتگی و سپس جلسات نگهداری ماهانه را توصیه می کند.
خوب زندگی کنید: می توانید استرس را روی صورت خود بخوانید به معنای واقعی کلمه ، زیرا سطح بالای کورتیزول (هورمون استرس) می تواند پوست شما را ضعیف کرده ، آکنه ایجاد کند و حتی چین و چروک را تسریع کند.
 توصیه هولی؟ به طور منظم ورزش کنید ، استراحت کنید ، مدیتیشن کنید یا راهی برای احساس مثبت پیدا کنید. نتایج را خواهید دید.

تهیه و تنظیم
سویل شکرپور
منبع
https://www.nytimes.com/guides/tmagazine/skincare-routine