تا به حال به بسته بندی و علامت های روی بسته بندی محصولات آرایشی و پوستی دقت کرده اید؟

روی جلد و بسته بندی محصولات آرایشی و مراقبت از پوست نمادها و علامت های مختلفی وجود دارد. این علائم ویژگی های محصول، تاریخ انقضا، حجم، وزن، قابلیت بازیافت بسته بندی و … را بیان می کنند و دانستن آن به شما کمک می کند تا محصول مناسب و استانداردی را برای خود انتخاب کنید. از آنجایی که مشتریان و خریداران یک محصول بیشتر از توضیحات روی بسته بندی به علائم، نمادها و برچسب های روی آن توجه می کنند، برای تولید کنندگان نیز قرار دادن اطلاعات مهم به صورت اشکال و نماد یک الزام قانونی است. بنابراین شما میتوانید با شناخت نمادها و دانستن مفهوم هرکدام از آنها با ویژگی ها و اطلاعات آن محصول به صورت خلاصه و مختصر و مفید آشنا شوید. در نهایت با شناخت این علائم و بررسی برترین برندهای آرایشی روز دنیا میتوانید لوازم آرایش مناسب خود را تهیه و خریداری نمایید. 

نماد PAO: تاریخ انقضای محصول پس از باز شدن
نماد خرگوش: نشانه کرولتی فری بودن و تولید محصول بدون تست حیوانی
مثلث بازیافت یا حلقه Mobius: بسته یا ظرف محصول قابل بازیافت است یا خیر
نماد e: حجم خالص محصول
نماد شعله: قابل اشتعال بودن محصول
نماد Green Dot: تولید کننده این محصول هزینه بازیافت آن را به عهده می گیرد
نماد Refer to Insert: محصول دفترچه راهنما دارد
نماد ساعت شنی یا BBE: تاریخ انقضای کمتر از 30 ماه برای این محصول لحاظ شده
نماد ارگانیک: حداقل 95% آن از مواد و ترکیبات گیاهی تشکیل شده
نماد Natural Standard: آیا محصول واقعی، طبیعی و نچرال است یا خیر

آشنایی با مفهوم نمادها و علائم روی محصولات آرایشی

10 نماد مهم روی محصولات آرایشی و بهداشتی

1. نماد PAO

مخفف Period After Opening و نشان دهنده تاریخ انقضای محصول پس از باز شدن است. معمولا محصولاتی که یکبار مصرف هستند و یا خراب نمی شوند این نماد را ندارند. این نماد به صورت ظرف باز همراه با عدد و کلمه یا حرف نشان داده می شود. عدد نشان دهنده بازه زمانی است و معمولا با حرف M استفاده می شود که به معنای Month یا ماه بوده و عدد کنار این محصول در این واحد زمانی قابل استفاده است. از این علامت برای محصولاتی با طول عمر بیشتر از سی ماه استفاده میشود، البته استفاده از این نماد برای محصولات ساخت ایران مجاز نیست. زیرا محصولات ساخت ایران باید تاریخ انقضا داشته باشند. اگر ناچار به خرید لوازم آرایشی دست دوم هستید، حتما به این علامت توجه کنید.

2. نماد خرگوش

نماد خرگوش به معنای کرولتی فری بودن آن محصول است. این نماد نشان می دهد که در روند تولید این محصول هیچ حیوانی آسیب ندیده و ترکیبات محصول روی حیوانات تست نشده است. این نماد می تواند چندین شکل داشته باشد:
  1. خرگوش در حال پرش: نماد خرگوش در حال پرش یا Leaping Bunny یک نماد معروف بین المللی است که نشان می دهد سازنده محصول هیچ آزمایشی روی حیوانات انجام نداده و محصول مطابق با استانداردهای اتحادیه اطلاعات مصرف کننده لوازم آرایشی تهیه شده است.
  2. خرگوش صورتی PETA: این نماد از برنامه صدور گواهینامه PETA مخفف People for the Ethical Treating of Animals به وجود آمده و نشان می دهد که سازنده و عرضه کننده این محصول در هیچ مرحله ای از روند تولید آن هیچگونه آزمایش روی حیوانات انجام نداده است. اگر در کنار کلمه Cruelty Free از واژه Vegan نیز در کنار این نماد استفاده شده باشد، نشان می دهد که محصول از مواد کاملا گیاهی تشکیل شده است.
  3. خرگوش CCF: این نماد توسط یک سازمان مستقل غیرانتفاعی در استرالیا به نام Choose Cruelty Free ارائه می شود و معمولا پایین لوگوی خرگوش عبارت Not Tested On Animals نوشته می شود.
نماد خرگوش به معنای کرولتی فری بودن
برندهای مطرحی مانند بادی شاپ، تاچا، دبورا از جمله بهترین برندهای خارجی مراقبت پوستی بوده که نام آن به همراه چند برند دیگر در لیست برندهای کرولتی فری دیده میشود.

3. مثلث بازیافت یا حلقه Mobius

به این معنا که بسته یا ظرف محصول قابل بازیافت است. این نماد ممکن است روی محصولات مختلف متفاوت باشد. به عنوان مثال:
اگر ظرف محصول از مواد قابل بازیافت تشکیل شده باشد، این نماد داخل یک دایره قرار می گیرد.
اگر قسمتی از بسته بندی محصول از مواد قابل بازیافت تشکیل شده باشد، این نماد داخل یک دایره کنار یک عدد درصدی قرار می گیرد.
اگر ماده به کار رفته در بسته بندی به روند بازیافت آن محصول کمک می کند، یک عدد داخل مثلث قرار می گیرد.

4. نماد Green Dot

این نماد که می تواند سبز رنگ یا سیاه و سفید باشد نشان می دهد که تولید کننده این محصول هزینه بازیافت آن را به عهده می گیرد و به سازمان بازیافت برای مدیریت بازیافت پسماندهای بسته بندی محصولات خود پول پرداخت می کند. تقریبا تمامی برندهای اروپایی موظف به داشتن این نماد هستند.
 

5. نماد e

این نماد مخفف عبارت Estimated Sign بوده و به این معناست که اگر در توضیحات روی جلد حجم محصول 100 میلی لیتر نوشته شده باشد و دارای نماد e باشد به این معناست که آن محصول قطعا از 100 میلی لیتر خالص تشکیل شده است. این نماد روی محصولات اشانتیون یا یکبار مصرف استفاده نمی شود.

6. نماد شعله

این نماد به معنای قابل اشتعال بودن آن محصول (Flammable) است و باید دور از شعله یا گرمای بالا نگهداری شود. محصولاتی مانند اسپری مو، دئودورانت، لاک ناخن، پاک کننده لاک ناخن و … به این دلیل که از ترکیبات خاص الکلی یا گازهای قابل اشتعال تشکیل شده اند دارای این نماد هستند.

7. نماد Refer to Insert

این نماد به صورت دستی که به کتاب اشاره می کند به این معناست که اطلاعات یا دستورالعمل هایی که روی برچسب و عنوان های اصلی محصول ذکر نشده اند، روی بروشور یا زیر برگه رویی محصول به عنوان برگه دوم نوشته شده و قابل مشاهده هستند. به زبان ساده تر این محصول دفترچه راهنما دارد. این اطلاعات می تواند شامل مواد اولیه به کار رفته در محصول، دستورالعمل مصرف، هشدارها و … باشد و معمولا روی لوازم آرایشی یا بهداشتی کوچک که جایی برای توضیحات اضافه ندارند استفاده می شود.

8. نماد BBE (Best Before End)

این نماد که با یک ساعت شنی نمایش داده می شود روی محصولات آرایشی با تاریخ انقضای کمتر از 30 ماه قرار می گیرد و نشان می دهد که بهتر است محصول قبل از پایان این مدت استفاده شود تا اثربخشی و کارایی خود را داشته باشد. طبق قوانین اتحادیه اروپا محصولات آرایشی و بهداشتی باید یکی از نمادهای BBE یا POV را داشته باشند اما FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) این قانون را ندارد. چند قانون کلی که در مورد استفاده از محصولات آرایشی باید رعایت شود:
  • تعویض ریمل هر 3 الی 4 ماه یکبار
  • تعویض رژلب و کرم پودر مایع هر یک سال یکبار
  • تعویض محصولات پودری هر دو سال یکبار

9. نماد ارگانیک

نماد ارگانیک بودن یک محصول بسته به برند و کشور مبدا آن برند می تواند متفاوت باشد. معروف ترین نمادهای محصول ارگانیک عبارتند از:

1. نماد Ecocert برای ارزیابی محتویات ارگانیک یک محصول در دو نوع زیر به کار می رود. این نماد از منابع غیر دولتی صادر میشود به همین دلیل محصولات آرایشی کمتری از این لیبل بهره میبرند.
  • اگر یک محصول دارای نماد Ecocert Organic باشد به این معنی است که حداقل 95% آن از مواد و ترکیبات گیاهی تشکیل شده و حداقل 10% مواد با محاسبه وزن کل محصول ارگانیک هستند.
  • اگر یک محصول دارای نماد Ecocert Natural باشد به این معنی است که حداقل 50% آن از مواد و ترکیبات گیاهی تشکیل شده و حداقل 5% مواد با محاسبه وزن کل محصول ارگانیک هستند.

2. نماد USDA Organic برای برندهایی است که دارای مجوز وزارت کشاورزی ایالات متحده باشند و نشان می دهد حداقل 95% از مواد تشکیل دهنده محصول ارگانیک هستند.


3. نماد Cosmebio که یک گواهی محصول فرانسوی است و چندین نوع دارد:
  • نماد biologique به معنای ارگانیک که نشان می دهد مواد تشکیل دهنده محصول 95% ارگانیک هستند.
  • نماد ecologique به معنای طبیعی که نشان می دهد مواد تشکیل دهنده محصول 50% از ترکیبات گیاهی هستند.


خانم های شاغل به دلیل داشتن آرایش روی چهره خود در ساعت های طولانی از روز، باید از محصولاتی که این نماد را روی برچسب بسته بندی شان دارند، برای آرایش اداری خود استفاده کنند.
 

10 نماد Natural Standard

این نماد توسط NPA (انجمن محصولات طبیعی) صادر می شود و شامل محصولات آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و مکمل های غذایی می شود. NPA برای صدور این گواهی و نماد، استانداردهای خاصی دارد که نشان می دهد آیا محصول واقعی، طبیعی و نچرال است یا خیر.
 

سخن نهایی:

ویژگی هایی مانند نام برند، نوع پوست، ترکیبات بکار رفته، اصل یا فیک بودن همگی میتوانند تا حد زیادی به ما برای خرید محصول مورد نظرمان کمک کنند اما علاوه بر دانستن این ویژگی ها، نکات و موارد مهم دیگری نیز هستند که دانستن آنها حائز اهمیت بوده و باعث میشود خرید مطمئن تری داشته باشیم. بسیاری از برندهای آرایشی و بهداشتی روی بسته بندی محصول خود دارای نمادها یا برچسب هایی هستند که اطلاعات مهمی درباره آن محصول به ما نشان می دهد. هرچند الزاما تمامی محصولات دارای این نماد ها نیستند و ممکن است توضیحات را به جای نماد نوشته باشند.
بسیاری از نمادها شکل های مختلفی دارند و دانستن شکل دقیق این نمادها و فرم های مختلف آن می تواند به شما در شناخت محصول اصل و با کیفیت کمک کند. هم چنین با تشخیص این نشان ها میتوان در بازیافت آنها، بهتر عمل کرد و سهمی در حفظ منابع طبیعی محیط زیستمان داشته باشیم

XOXO SEVIL  :*
ممنون اگه تا اینجا خوندی 3>